Jak?
Skład grupy: Agnieszka Borkowska, Bartek Górka, Marta Jabłonowska, Adam Kałwa, Robert Przekwas i Kamila Świerczyńska. |
Spektakl powstał między kwietniem a listopadem 2000 roku w ramach Alternatywnej Szkoły Teatru - edukacyjnego projektu realizowanego przez Teatr Ósmego Dnia. Nazwa teatru - "Jakkolwiek" - sugeruje, że ważniejsza od niej samej jest możliwość wspólnej pracy.
Podczas spotkań nasunęło się nam wiele pytań dotyczących tego, jak zachować się wobec naszych lęków i niepewności, jak nie zgubić samych siebie w poszukiwaniu własnej tożsamości i wolności. Pytanie "Jak?" zdominowało nasze działania, stając się jednocześnie tytułem. |
A
|
Spektakl powstał na motywach powieści "Trylogia nowojorska" Paula Austera.
"W tej opowieści mroczny klimat niewyjaśnionej tożsamości bohaterów walczy o lepsze z atmosferą pełnych uroku amerykańskich historii gangsterskich". Krzysztof Piech, "Gazeta Wielkopolska"
|
Rajski PtakMonodram na motywach tekstów Matei Calinescu, Leo Lipskiego i Wieniedikta Jerofiejewa
|
"Rajski ptak jest teatralną opowieścią o żywocie człowieka szalonego, świadomego swego szaleństwa, który mierząc się z własną pokusą twórczą wymyśla historię, w której odkrywa i stwarza samego siebie i próbuje w ten sposób oderwać prawdę od pozorów, odnaleźć wyswobodzenie w nadaniu sensu własnemu życiu".
Zygmunt Duczyński
|
Po drugiej stronie światła (premiera)
Spektakl powstał z inspiracji i refleksji, jakiej dostarczyły nam teksty Lalona Fakira, Philipa Dimitra Galasa i Lao Tzu, a także dzieła takie jak "Bhagavadgita" i "Don Juan". |
Przedstawienie jest poszukiwaniem wspólnego teatralnego języka nie tylko między aktorem wywodzącym się z kultury Azji i aktorki z kultury europejskiej, ale języka spotkania dwóch przeciwstawnych rzeczywistości, tej z materii i tej z ducha. Jest to próba połączenia dwóch niezależnie zbudowanych rzeczywistości teatralnych w jednej przestrzeni. Jak mogą się one przenikać? Jaki to dialog i wzajemność?
Czy jeden świat jest możliwy bez tego drugiego? Czy szukając odpowiedzi dla materialnych potrzeb, zmuszonym się jest do opuszczenia świata, który żywi duszę? I odwrotnie, czy poszukując wymiaru duchowego, trzeba zrezygnować z materialnych potrzeb? Te światy oddzielone konceptualnie i fizycznie istnieją symultanicznie, jak dwie półkule mózgu. Czy są rozdzielone w fizycznym wymiarze, czy też tylko w naszych umysłach? |
|
"Przedstawienie mówi o ludzkich zmaganiach z losem i ze światem, a każdy odczytać je może w kontekście własnych niepokojów i doświadczeń".
Ewa Han, "Słowo Polskie"
|
Bałtycki Uniwersytet Tańca (Gdańsk) Papugaj Choreografia: Tatiana Baganowa Wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Patrycja Kujawska, Aurora Lubos, Leszek Bzdyl, Wojciech Kolesiński, Robert Przybył Światło: Andrej Pleszakow Kostiumy: Joanna Vogel Lee, Tamara Leśniewska Scenografia: Mirosław Dziedzic Dźwięk: Michał Mielnik Muzyka: J.S. Bach, Red Consume, J. Jackson |
"W poszukiwaniu zrozumienia każdy z nas przyjmuje różne maski, stąd papuzie gesty i miny. Jest bal, ale są też klatki. Zamykamy w nich swoje kompleksy, marzenia i pragnienia".
"Głos Wybrzeża"
"Za pomocą oszczędnych plastycznie obrazów aktorzy kpili ze sposobów, jakimi porozumiewamy się z innymi. Wyszydzali językowe schematy i poznawcze szablony". "Gazeta Morska" Tatiana Baganowa - rosyjski choreograf, tancerka i pedagog. W 1990 roku założyła w Jekaterinburgu grupę "Provincjalnyje Tancy". Brała udział w wielu międzynarodowych projektach. Jej ostatni spektakl "Svadebka" otrzymał w Moskwie prestiżową nagrodę "Złotą Maskę" za najlepszą choreografię w 2000 roku. Leszek Bzdyl - aktor, choreograf, tancerz i pedagog. Założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw. W latach 1987-1990 aktor Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, później tancerz Teatru Ekspresji Wojciecha Misiuro. Twórca ruchu scenicznego do wielu spektakli dramatycznych. Katarzyna Chmielewska - absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku i brukselskiej P.A.R.T.S. Anny Teresy De Keersmaeker. Współpracowała z Operą Bałtycką w Gdańsku i Gdańskim Teatrem Tańca. Obecnie związana z Teatrem Dada von Bzdülöw, gdzie stworzyła własne choreografie: "Sonatę" i "Łapiuti kontra reszta świata". W 1997 na festiwalu "Zderzenie" w Kłodzku otrzymała nagrodę za rolę w spektaklu Teatru Dada von Bzdülöw "Nie było, nie będzie, czyli nie ma". Patrycja Kujawska - absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie skrzypiec. Występuje gościnnie w przedstawieniach Teatru Miejskiego w Gdyni oraz śpiewa w Nie-kabarecie Macieja Nowaka. Obecnie aktorka i tancerka Teatru Dada von Bzdülöw. Skomponowała muzykę do spektaklu "Zagłada ludu, albo moja wątroba jest bez sensu" zrealizowanego w tym teatrze. Aurora Lubos - związana z Gdańskim Teatrem Tańca. Współtworzyła opracowanie plastyczne wielu spektakli, zajmowała się realizacją i produkcją projektów. Stworzyła własną choreografię "Niedokończone". Wzięła udział w produkcji Bałtyckiego Uniwersytetu Tańca "Wewnątrz ciała" w choreografii Avi Kaisera. Wraz w Leszkiem Bzdylem współtworzyła choreografię "Uff...". Wojciech Kolesiński - aktor, tancerz Teatru Dada von Bzdülöw. Wystąpił w spektaklach "Człowiek, który kłamał, na przykład Heiner Müller" i "Pawana na cześć miłości". Gościnnie występuje w spektaklach Teatru Miejskiego w Gdyni. W 1999 wziął udział w produkcji Bałtyckiego Uniwersytetu Tańca "Wewnątrz ciała". Robert Przybył - tancerz związany z grupą Kino Variatino. Wystąpił w spektaklach "Na krześle myślę inaczej" w choreografii Anny Haracz oraz "...a drzwi są wciąż otwarte" Iwony Strupichowskiej. |
Projekt Specjalny "Postscriptum" pomysł i porządek: Adam pierwsza pomoc: Adaś ułożenie: wszyscy udział: Ela, Agnieszka, Julia, Przemek, Adaś, Michał, Adam, Kamil, Michał, Tomek, Włodek, Marcin |
wybrane artykuły z Kodeksu Cywilnego:
Art. 543. Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Art. 548. §1. Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy. Art. 592. §1. Sprzedaż na próbę albo z zastrzeżeniem zbadania rzeczy przez kupującego poczytuje się w razie wątpliwości za zawartą pod warunkiem zawieszającym, że kupujący uzna przedmiot sprzedaży za dobry.
|
Teatr Wiczy (Brodnica) Krakersy Tekst: Norbert Okoń Scenariusz i reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski Kostiumy: Justyna Dobyszewska Aktorzy: Aleksandra Licznar, Justyna Sulecka, Krystian Wieczyński |
"Jest to inteligentna i trafna wypowiedź na temat współczesności, na temat pokolenia, które dorosło w latach dziewięćdziesiątych, ma wpływ na kształtowanie rzeczywistości i jako pierwsze w naszym kraju przyniosło ze sobą zjawisko nazywane wyścigiem szczurów. Ten wyścig to nieustanna walka o pozycję, karierę, pieniądze, o utrzymanie się w obiegu, o przychylność szefa. Ale nasze szczury to także ludzie, którzy pamiętają czasy polskiego punkrocka i koncerty w Jarocinie. Przedstawienie jest bardzo sprawne, szybkie, zaskakujące w swoim przebiegu. Sami nie wiemy, czy to małe katharsis jest bardziej nasze, czy tej przedziwnej trójki szczurów. Jest to spektakl niezwykle prosty i precyzyjny, aktorsko i plastycznie konsekwentny. A co najważniejsze: to co się w tym spektaklu dzieje, bardzo długo nas, widzów śmieszy - ale tylko do momentu, kiedy coś nie zacznie nam powstrzymywać tego śmiechu w gardle. I to jest sztuka mówienia prawdy".
Agata Skórzyńska, "Gazeta Wyborcza"
|
czarneNIEBObiałe (Rosja) Imitator Dei Wykonanie: Marcella Soltan Reżyseria: Dmitri Ariupin |
czarneNIEBObiałe - teatr założony w 1987 roku w Moskwie przez Dmitra Ariupina - rok temu na Festiwalu Teatralnym "Maski" ze sporym powodzeniem prezentował spektakl "Zabawki Bertranda". Za to przedstawienie grupa otrzymała wiele nagród, w tym prestiżową Fringe First na festiwalu Fringe 2000 w Edynburgu. "Imitator Dei" to najnowszy spektakl zespołu.
|
Noc Walpurgii Scenariusz i wykonanie: Marcin Bortkiewicz Reżyseria: Stanisław Miedziewski |
Przedstawienie powstało na motywach powieści Tomasza Manna "Czarodziejska Góra". Premiera spektaklu miała miejsce 27 marca 1999 roku.
"...oto bardzo zabawny seans spirytystyczny w górskim sanatorium 'Berghof' we wsi Davos..." |
Vol.7 Scenariusz i reżyseria: Katarzyna Pawłowska, Maciej Adamczyk |
Teatr Porywacze Ciał istnieje od 1992 roku. Został założony przez Katarzynę Pawłowską i Macieja Adamczyka. Zrealizował do tej pory siedem autorskich spektakli oraz plenerowe "Sztuczne oddychanie" wspólnie z Teatrem Usta Usta. Spektakl "Vol.7" miał premierę w marcu 2000. |
Komuna Otwock (Otwock) Trzeba zabić pierwszego boga |
Spektakl odwołuje się do mitu o pierwszym bogu, który był chaosem i nicością, a jedynym czego pragnął był sen. Świat powstał wbrew jego woli, z nasienia, które uronił w czasie snu. Pierwszy bóg został zabity przez własne dzieci, które bawiąc się zakłócały ciszę, za co miały zostać zgładzone.
Ten mityczny punkt wyjścia służy pokazaniu pierwszego boga w każdym z nas: jest nim strach przed odpowiedzialnością, wieczna chęć powrotu do nieistniejącej Arkadii. Tymczasem życie jest wyzwaniem i niebezpieczeństwem, które trzeba podjąć, aby stać się człowiekiem.
|